Emilie Hammen
Fashion History & Theory
Professor and Director of the CHANEL and le19M Chair in Fashion Savoir-Faire chair
Research areas
- History of art
- Fashion history
- Fashion Historiography
- Fashion and the Avant-Garde
Her research aims to place fashion within the broader history of ideas: by examining the development of its historiography since the 19th century, its relationship with other creative practices associated with industry, and its “becoming art” at the turn of the century.
CV
- PhD in Art History, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne, supervised by Pr. Pascal Rousseau, 2020
- Postgraduate diploma in Fashion Design, Institut Français de la Mode, 2009
- Undergraduate Bachelor's degree, ESAA Duperré, 2007
Other publicaitons
Articles
- Émilie Hammen, “Museum of Modern Art, 1944 : l’habit selon l’architecte Bernard Rudofsky”, Perspective, 2 | 2021, 205-220.
- Émilie Hammen, « Fashion Discourses in France : Towards a Critical Historiography », International Journal of Fashion Studies, 5 :11, 2018, p. 77-94.
- Émilie Hammen, « L’ensemblier : un acteur du luxe. De Paul Poiret à Gaston-Louis Vuitton », Revue Théorie et Pratiques de la Mode et du Luxe, n°1, Institut Français de la Mode, printemps 2017, p. 51-61.
- Émilie Hammen, « Couturiers historiographes : écrire l’histoire de la mode. Le cas de Gaston Worth (1895) », Revue Histoire de l’art, n° 79, avril 2017, p. 81-90.
- Émilie Hammen, « La fabrique d’une image : les Noailles et la mode », Catalogue du 30e Festival International de Mode et de Photographie à Hyères, 23-27 avril 2015, p. 174- 179.
- Émilie Hammen, « Les préceptes de la différence : manuels d’élégance masculine autour de 1830 », Revue Modes Pratiques, n°1, Université Lille 3- Duperré, 2015, p. 47-65.
Books
- Les grands textes de la mode (avec B. Simmenauer), collection Essentiels en poche, Paris, Editions du Regard-Institut Français de la Mode, 2017, 290 p.
